Sunday, March 22, 2009

KERTAS KERJA CINDAI



Kertas Kerja CINDAI

Downloadlink
Baca Lagi...

Saturday, March 21, 2009

CINDAI: Cinta - Nikmat ALLAH Yang Letaknya di Hati

UTM Skudai, 21 Mac 2009: Program sempena Kempen Mahasiswa Sedar 2009 (MAHAR '09), Seminar Cintaku Dari Illahi (CINDAI) telah diadakan di Dewan Seminar, Aras 4, CICT UTM Skudai pada pagi ini. Program ini yang berjaya menarik perhatian hampir 270 orang mahasiswa UTM bermula dengan sesi pendaftaran pada pukul 8.30 pagi. Pada jam 9.00 pagi, penceramah yang dijemput khas dari Masjid Sultan Ismail (MSI), iaitu Ustaz Mohd Ismail Bin Mustari memulakan sesi pertama pembentangan kertas kerja bertajuk "Perkahwinan Semasa Belajar Antara Pro dan Kontra". Pembentangan kertas kerja bertambah menarik apabila penceramah menceritakan pengalaman beliau sendiri sebagai seorang mahasiswa yang berkahwin di alam pengajian ketika menuntut di Universiti al-Azhar, Mesir.

Selepas minum pagi, sesi kedua pembentangan kertas kerja bermula pada pukul 11.30 pagi, didahului dengan sesi soal jawab antara peserta dengan penceramah. Pelbagai soalan menarik dilontarkan oleh para peserta yang ingin memahami lebih lanjut mengenai isu perkahwinan semasa belajar. Penceramah turut menerangkan fungsi hati sebagai magnet yang menarik rezeki, hidayah, keberkatan, ketenangan, kesihatan, syurga, neraka, sakit, bencana, di'ayah, rasa sayang dan juga rasa benci.

Para peserta yang hadir turut disajikan dengan persembahan video klip nasyid De'Hearty, "Permata Yang Dicari", di penghujung program. Pengarah MAHAR'09 merangkap pengarah CINDAI, saudara Mohd Affendi Bin Ismail, mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada peserta yang hadir dan mengharapkan maklum balas daripada para peserta bagi meningkatkan mutu program pada masa hadapan. Semua ahli jawatankuasa program CINDAI dan MAHAR menyatakan penghargaan kepada peserta yang menghadiri program dan berharap agar program seperti ini terus mendapat sambutan yang memberansangkan pada masa akan datang.
Baca Lagi...

Forum Maulidur Rasul

Baca Lagi...

Thursday, March 19, 2009

CINDAI - TERKINI!

Baca Lagi...

Wednesday, March 18, 2009

CINDAI '09



Tempat di dalam poster akan berubah, teruskan berkunjung ke blog untuk maklumat terkini dari semasa ke semasa. Terima kasih. Baca Lagi...

Friday, March 13, 2009

Dialog Kebajikan Pelajar bersama MPP UTM


Dialog Kebajikan Pelajar bersama MPP UTM
Tarikh: 13 Mac 2009
Tempat: DK8, N24
Masa: 8.00 pm - 11.00 pm
Semua mahasiswa UTM dijemput hadir.
Baca Lagi...

INTELEK '09

Pembentangan Kertas Kerja pada 14 Mac 2009
Masa: 9 Pagi - 5.30 petang

1) Ust Naem (Pensyarah PPIPS)
Tajuk: "IQ, EQ, SQ dalam membentuk pemikiran"

2) Cikgu Azmi Bin Abd Hamid (Pengerusi TERAS)
Tajuk: "Pemikiran Tokoh, Aplikasi Dalam Dunia Mahasiswa"

3) Prof Madya Dr Raden (Pakar Otak dan Penulis Buku "Keajaiban Otak Manusia")
Tajuk: "Keajaiban Otak Manusia"

Wacana Intelek bersama:

Dato' Prof Dr Ibrahim Ahmad Bajunid
Pengarah, UNESCO-Regional Center For Educational Planning (RCEP)

Untuk penyertaan dan sebarang pertanyaan, Hubungi:-
013-7143682
013-7975954

"TERBUKA UNTUK SEMUA WARGA UTM"

Sumber: PMI UTM
Baca Lagi...

Sunday, March 8, 2009

Rasulullah Pemimpin Agung Sepanjang Zaman

Tika Hati Mula Berbicara

Hari Kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW kian hampir tidak berapa lama lagi. Seandainya ingin disingkap sejarah perjalanan baginda selama 63 tahun, sememangnya tidak akan mampu untuk menyeka air mata ini dari jatuh ke pipi mengenangkan pahit jerih perjuangan Kekasih Allah dalam menegakkan Islam di muka bumi ini. Iktibar yang paling bermakna dan menjadi panduan kita dalam menongkah sesebuah pentadbiran negara ketika mana baginda mentadbir dengan perlembagaan Syariat Islam di Kota Madinah selama 13 tahun.

Apa yang menarik perhatian saya tatkala membaca sebuah artikel di blog sahabat saya dimana penulis membuka sebuah rahsia pengiktirafan tokoh pemikir dunia terhadap ketokohan Nabi Muhammad SAW. Ketokohan baginda dapat dilihat dengan jelas kerana kesabaran baginda dalam memperjuangkan akidah mentauhidkan Allah sebagaimana para Nabi dan Rasul sebelumnya mendapat sokongan padu seluruh masyarakat arab permulaannya.

Penyebaran akidah mentauhidkan Allah bukan sahaja diterima oleh seluruh masyarakat sahaja, bahkan turut tersebar dan diterima diseluruh penjuru dunia. Sehinggakan para tokoh pemikir meletakkan Nabi Muhammad SAW di ranking yang pertama di dalam sebuah buku bertajuk '100 Tokoh Pemimpin Berpengaruh Di Dunia'. Walaupun pada hakikatnya mereka sekadar ingin mengetengahkan ketokohan hanya dari aspek kepimpinan bukan dari segi perjuangan baginda menyebarkan dakwah Islamiyah mentauhidkan Allah.


Jaulah Akhlakiah

Saban tahun pada tanggal 12 Rabi’ul Awal umat Islam di seluruh dunia akan menyambut hari kelahiran Junjungan Besar SAW ini dengan apa cara sekalipun. Bahkan seorang pemimpin Iran yang terkenal mengeluarkan kenyataan kepada seluruh umat Islam untuk menyambut minggu kelahiran baginda SAW pada 12 - 17 Rabi’ul Awal. Kenyataan beliau ini bagi mengelakkan perpecahan umat Islam kerana terdapat puak Syiah yang mendakwa hari kelahiran baginda SAW adalah pada 17 Rabi’ul Awal. Maka itulah penyelesaian bagi menyatukan umat Islam supaya terus mengagungkan Junjungan Besar SAW pada hari tersebut.

Selain hanya mengingati hari kelahiran Kekasih Allah, kita seharusnya menanamkan sikap cinta dan sayangkan Rasulullah SAW dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mempertahankannya. Kalau kita lihat sepanjang kehidupan baginda SAW, para sahabat RA merupakan golongan yang sentiasa taat, setia dan mempertahankan baginda SAW seandainya dicerca, diherdik apatah lagi disakiti oleh pihak kuffar laknatullah. Bahkan sampai ke tahap menggadaikan nyawa selain harta benda dan raga. Itulah sifat para sahabat yang perlu dicontohi dan menjadi ikutan kita supaya sanggup mempertaruhkan segalanya demi Rasulullah SAW.

Bersama kita hayati firman Allah SWT:

لقدكان لكم فى رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الآخر

Mafhumnya: Sesungguhnya pada Rasulullah SAW itu ada peri pekerti yang baik bagi sesiapa yang mengharapkan redha Allah dan hari Akhirat.

Manakala dalam sebuah hadith sahih turut menerangkan perkara ini. Sabda Rasulullah SAW:

(إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق...( الحديث

Mafhumnya: Sesungguhnya aku diutuskan adalah untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak...
Beruntungnya Umat Nabi Muhammad SAW

Suka untuk saya mengingatkan diri saya dan seluruh para sahabat saudara seakidah untuk kita sama-sama memperbanyakkan selawat dan salam kepada Junjungan Besar SAW. Untuk menceritakan fadhilat amalan selawat ini, sudah diketahui umum. Cuma untuk menaikkan semangat cintakan Rasul Junjungan ini semoga dapat kita hayati sebuah mafhum hadith riwayat Tirmizi yang bermaksud: "Orang yang paling dekat denganku di akhirat kelak adalah orang yang paling banyak membaca selawat kepadaku."

Dalam riwayat yang lain juga ada menyatakan mafhumnya: Suatu ketika pernah Nabi SAW ditanya oleh seorang sahabat, "Siapakah orang yang paling bakhil ya Rasulullah?" Baginda menjawab, "Orang yang bakhil adalah orang yang berat lidahnya untuk berselawat kepadaku."

Justeru itu apa lagi alasan untuk kita merasa malas untuk mencintai, mempertahankan baginda SAW dari sebarang kritikan dan tohmahan sedangkan bagindalah yang telah berhempas pulas dalam memastikan Islam tersebar di seluruh pelusuk dunia.

Contohi Rasulullah Laksanakan Tuntutan Islam

Kebanyakan pemimpin Islam di seluruh dunia mengharapkan kepimpinan di seluruh peringkat mencontohi Rasulullah SAW dalam semua sudut sebagaimana pembawakan baginda terus dari Allah untuk disampaikan kepada umat manusia. Pembawakan manifesto yang datangnya dari Allah di bawah naungan Islam yang indah sentiasa terarah dengan adil dan saksama tanpa diskriminasi. Bukan omongan kosong dan bukan janji-janji manis. Bahkan Islam yang dibawa oleh baginda juga merupakan sesuatu amanah dari Allah yang dipikul dengan sebaik-baiknya untuk diterima pakai oleh semua umat manusia dan jin.

Akan tetapi fenomena yang berlaku sekarang umat Islam lebih mementingkan habuan dunia, material dan diri sendiri. Tujuan asal mereka melaksanakan pentadbiran sesebuah negara yang diwar-warkan sebagai negara Islam akan tetapi hakikatnya mereka menjual agama untuk mendapatkan habuan dunia yang hanya sementara. Perkara seperti inilah yang perlu dibanteras dari akar umbinya lagi bagi menyediakan sebuah negara yang bebas dari korupsi untuk generasi yang akan datang.

Kepada sahabat-sahabat, seluruh saudara seakidah sedarilah hakikat perjuangan Rasulullah SAW dan nilailah terhadap sesebuah pemerintahan adakah berlandaskan kepada tuntutan Quran Sunnah ataupun sebaliknya. Janganlah kita mencampakkan diri kita ke dalam api neraka kerana bersekongkol dengan pakatan liberal, sekular dan pelbagai ideologi. Segalanya termaktub dalam sisipan kalam Allah, kitab pelengkap kitab-kitab terdahulu dengan akidah yang satu dan hala tuju yang sama iaitu mengesakan Allah.

PENGERUSI JAKERS MPP UTM
http://arizalramli.blogspot.com
Baca Lagi...

Bengkel CINDAI - MAHAR '09

Baca Lagi...

Diskusi: Dunia Baru Mahasiswa


Sumber: PMI UTM Baca Lagi...

Saturday, March 7, 2009

Salam Maulidur Rasul

Baca Lagi...

Takziah Buat Keluarga Timbalan Presiden PMI UTM

07 Mac, Utm Skudai: Ayah kepada Mohamad Firdaus Bin Abd Rahman, Timbalan Presiden PMIUTM telah kembali ke rahmatullah pagi tadi . Sehubungan dengan itu, Lujnah Kebajikan PMIUTM hari ini telah melancarkan derma kilat diperingkat kampus untuk diberikan kepada Keluarga beliau.

Sesungguhnya, berita pagi tadi amat mengejutkan saudara Firdaus kerana baru beberapa hari yang lepas, beliau telah mengambil cuti selama seminggu untuk menemani ayahnya yang berada dalam keadaan tenat dan terlantar di Hospital kerana mengalami kerosakan pada buah pinggang. Setelah kesihatan Ayah beliau kelihatan kembali pulih sedikit, Beliau telah pulang semula ke kampus untuk meneruskan sesi pengajian di UTM. Namun Ajal dan Maut adalah ketentuan Ilahi yang tidak dapat dihalang.

Beliau yang kelihatan tenang menerima berita terebut Redha dengan ketentuan yang telah di tetapkan oleh Allah. Beliau telah bergegas pulang ke Kuala Krai, Kelantan pagi ini dengan menaiki kereta kancil dengan ditemani beberapa orang sahabat yang lain.

Seluruh warga PMIUTM mengucapkan Takziah kepada Saudara Mohd Firdaus Bin Abd Rahman. Diharapkan pemergian ayah beliau dapat dihadapi dengan tenang dan sabar. Semoga Roh Ayah beliau tergolong bersama orang-orang yang soleh...Amin. Al-Fatihah.

Sumber: PMI UTM
Baca Lagi...

Friday, March 6, 2009

Pertandingan Busana Muslimah KTDI

Baca Lagi...

Bengkel PC & Maintanence Anjuran LPM PMI UTM

Baca Lagi...

Tema Pertandingan Esei MAHAR '09

Baca Lagi...

Wednesday, March 4, 2009

Wajib Pelihara, Tunai Amanah

ANTARA sifat terpuji ialah amanah, satu unsur kesempurnaan peribadi dan sifat golongan beriman. Tanpanya akan berlakulah penindasan, kezaliman dan segala bentuk penganiayaan.

Dalam al-Quran ada menyatakan sifat ini. Allah berfirman, maksudnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada ahlinya." (an-Nisa': 58)

Nabi s.a.w sering mengingatkan umatnya mengenai keutamaan sifat ini melalui hadis diriwayatkan Imam Ahmad, al-Bazzar dan Tabrani, maksudnya: "Tiada iman bagi orang yang tiada amanah dan tiada agama bagi orang yang tidak (dipercayai) janjinya."

Amanah ialah setiap yang wajib dipelihara dan wajib ditunaikan kepada ahlinya yang berhak. Pengertian ini tidak terbatas terhadap sesuatu bidang saja, bahkan merangkumi semua hubungan.

Mematuhi iman dan menghayatinya dengan segala yang diperlukan supaya semakin subur dan tetap subur adalah amanah.

Begitu juga ikhlas dalam segala bentuk ibadat kerana Allah adalah amanah, melakukan ihsan kepada orang adalah amanah dan memberikan hak kepada mereka yang berhak adalah amanah.

Dalam keluarga, ibu atau bapa perlu menunaikan amanah dengan sebaik mungkin manakala dalam pentadbiran sesebuah organisasi, ketua mesti menyempurnakan amanah.

Skop pemerintahan sesebuah negara lebih-lebih lagi perlu kepada pemeliharaan sifat amanah. Bagi memastikan amanah itu terpelihara, penyerahan mandat perlulah kepada yang amanah, mempunyai kekuatan, yang ahli dan ikhlas.

Jika diutamakan orang yang sebaliknya manakala yang sebenarnya berhak dikemudiankan, menurut sesetengah ulama itu suatu petanda untuk diperangi Allah.

Daripada Yazid bin Sufyan, katanya: "Saidina Abu Bakar r.a berkata padaku ketika aku diutuskan menjadi penyusun pemerintah di Syam (Syria): Wahai Yazid! Engkau ada hubungan kekeluargaan yang mungkin akan terpengaruh dengan pemerintahan. Itulah yang aku bimbangkan mengenai dirimu selepas Rasulullah s.a.w bersabda; sesiapa yang dilantik untuk menjalankan suatu urusan umat Islam, lalu ia melantik seseorang kerana pilih kasih maka laknat Allah ke atasnya. Tidak diterima amalan fardu dan sunatnya sehingga dimasukkan ke neraka." (Riwayat al-Hakim)

Harta dan kekayaan negara adalah amanah yang diamanahkan di tangan pemerintah. Menjadi kewajipan ke atasnya meletakkan harta itu pada tempatnya, membelanjakannya pada jalan yang memberikan manfaat kepada rakyat dalam perkara yang memberikan kemakmuran dan kesejahteraan.

Seperti dikatakan, pengertian amanah cukup luas. Menyimpan rahsia juga termasuk dalam daerah amanah, misalnya rahsia untuk memelihara hak sahabat.

Jika perkara ini dianggap tidak penting, lalu membuka rahsia orang lain yang boleh memberikan mudarat kepadanya, sudah tentu perbuatan itu sangat tercela dan haram.

Ulama menegaskan, amanah menuntut kita merahsiakan sesuatu sekalipun terpaksa berbohong kerana berkata benar itu bukannya wajib secara mutlak pada setiap keadaan dan tempat.

Rasulullah bersabda: "Semua majlis itu adalah amanah melainkan tiga majlis saja; majlis kerana merancang pembunuhan yang ditegah, majlis seks yang dilarang dan majlis yang merancang untuk mengambil harta tanpa hak."

Antara rahsia yang paling utama dan sangat perlu dirahsiakan ialah hubungan antara suami isteri. Islam meminta umatnya menyembunyikan segala rahsia suami isteri dan jangan sampai ia diketahui orang luar.

Sabda Nabi s.a.w bermaksud: "Sejahat-jahat manusia di sisi Allah dari segi kedudukannya pada hari kiamat ialah orang yang melakukan hubungan suami isteri kemudian menyebarkan rahsia isteri atau suaminya."

Amanah juga ada dalam tutur bicara. Contohnya ketika memberikan nasihat kepada seseorang, perlulah dengan ikhlas menyatakan sesuatu yang baik dan memberikan manfaat kepada pihak terbabit.

Jika seseorang itu memberikan nasihat yang buruk, memperkatakan sesuatu yang tidak wajar dan boleh merugikan pihak terbabit, sudah tentu berlaku khianat dalam nasihat terbabit.

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Tanda orang munafik ialah tiga manakala bercakap dusta, manakala berjanji mungkir dan apabila diamanahkan khianat." (Riwayat al-Bukhari)

Jelas, amanah merangkumi banyak aspek kehidupan, bermula pada sudut keperibadian diri sendiri hingga urusan yang membabitkan kepemimpinan dan kenegaraan. Oleh itu, sudah tentu ia suatu sifat yang cukup berat untuk diamalkan.

Daripada Saidina Ali r.a katanya yang bermaksud: "Kami duduk bersama Rasulullah s.a.w lalu muncul seorang dari keluarga al-Aliyah dan bertanya kepada Rasulullah:

Wahai Rasulullah...beritahulah padaku, apakah suatu yang paling berat dalam agama dan apakah yang paling ringan?

Lalu jawab Rasulullah s.a.w: "Yang paling ringan dan mudah ialah mengucapkan dua kalimah syahadah dan yang paling berat wahai saudari al-Aliyah ialah amanah. Sesungguhnya tidak ada agama bagi orang yang tiada amanah, tiada solat baginya dan tiada zakat." (Riwayat al-Bazzar).

Sumber: Harian Metro
Baca Lagi...
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template